Bytte stempel og sylinder på en Honda XL 500 S 1981

Motoren brukte mye olje.  Etter å ha gått over toppen med nye ventiltetninger og innsliping av ventilene var problemet fortsatt der.  Jeg fikk tak i en brukt sylinder med 0,5 mm overmål på eBay Tyskland og et nytt passende stempel fra Japan. 

Her er beskrivelsen av arbeidet med å bytte sylinder og stempel.

Pål Brekke, Raufoss

Motoren på benken
Motoren er tatt ut av ramma, tømt for olje, og klar forgjort for operasjon.
Fjerner toppdekselet
Begynner med å fjerne toppdekselet. Her er det mange skruer, og attpåtil en blind/hettemutter.
Løsne kamakseldrevet
Kamakseldrevet løsnes med to skruer, og kamkjedet kan frigjøres. Deretter demonteres kamakslingen.
Demontere topplokket
Etter å ha fjernet alle boltene til topplokket kan det demonteres fra sylinderen. Du kan knakke lett med ei gummiklubbe hvis det sitter fast i toppakningen. NB! Forsiktig med kjøleribbene!
Demontere sylinder
Sylinderen separeres også fra motorblokka med et lite knakk med gummiklubba og lirking til den er frigjort.
Råde og stempel
Etter at sylinderen er borte kan stempelet inspiseres, stempelringer måles, etc. Hvis stempelet er slitt bør det byttes i et nytt, med nye stempelringer. En lett honing av sylinderen skader heller ikke.
Bytte stempel?
Det gamle stempelet har mye langsgående riper og bør byttes.
Disse motorene har ikke oljefilter, bare en grov sil nederst i motorblokka. Hyppige oljeskift er å anbefale, følg Hondas anbefalinger.
Demontere stempel
Stempelet løsnes fra råden ved å demontere en låsering og dytte ut stempelbolten. Vær forsiktig så du ikke bender på råden sideveis slik at du ødelegger rådelageret på veivakslingen ("Big end")
Sylinderen er klar
Ny sylinder er sandblåst og lakkert med Biltema varmebestandig lakk.
Montere stempel i sylinderen
Etter å ha montert de tre stempelringene, de to kompresjonsringene øverst og oljeringen med to shims-ringer nederst, bruker jeg en stempelringkomprimator og presser forsiktig stempelet på plass i sylinderen
Montere kamkjede og kamaksling
Kamkjedet er fisket opp til toppen og montert løst på det øvre kamdrevet. Kamakslingen er satt på plass i leiet sitt. Den ligger direkte i aluminiumen, så her er det ingen lager av noe slag, stål mot aluminium. Med god tilgang på olje så holdet det lenge. Men et par kulelager hadde vel gjort seg her.. De to kammene skal vende nedover.
Still inn kamakslingen
Rotér motorer mot klokka til du ser en strek med T i kikkhullet på dynamosiden av motoren. Still T-merket på linje med merket i kikkhullet. Da er stempelet i øvre toppunkt.
Montere kamdrevet i riktig posisjon
Slakk kjedestrammeren maksimalt ved å skru ut den nedre hettemutteren et par runder. Da løsner kjedestrammeren med et knepp. Stikk en skrutrekker forsiktig opp langs strammeren, bend den tilbake og lås fast strammeren i den posisjonen med hettemutteren. Da kan kamdrevet lett løftes opp til festehullet på kamakslingen og skrus fast.
Feste kamdrevet til kamakslingen
Rotér motoren mot klokka til slik at pipa ligger an mot kanten på topplokket. Da kan du skru til skruene uten at motoren roterer.
Montere toppdekslet
Siste trinn er å montere toppdekslet og justere ventilene på nytt. Husk de tre styrepinnene, bruk pakningssilikon for å unngå oljekkasjer fra toppen.

Og dett var dett!